Blog

Hvad er crowdfunding for en størrelse?

Crowdfunding er brugen af små kapitalbeløb fra et stort antal af enkeltpersoner for at finansiere en ny forretningsmodel. Crowdfunding gør brug af den lette tilgængelighed til enorme netværk af folk gennem sociale medieplatforme og crowdfunding hjemmesider, for at bringe investorer og selvstændige erhvervsdrivende sammen og har potentialet til at forøge iværksættelse af en forretningsidé ved at udvide sammenslutningen af investorer, fra hvilke kapital kan rejses udover den traditionelle kreds af ejere, slægtninge og spekulationskapitalister.

I USA er crowdfunding begrænset af reguleringer af, hvem der har lov til at finansiere et nyt firma og hvor meget det er tilladt dem at tilføre af kapital på denne måde. Ligesom restriktionerne for hedge fund investering er meningen med disse anordninger at beskytte ikke så kløgtige og ikke så velhavende investorer i at sætte for meget af deres opsparinger på spil – crowdfunding er især populær hos småinvestorer som ikke har store millionreserver at investere for og lovgivning på området er derfor målrettet dette segment som ofte anvender billige forbrugslån til at foretage investeringer i crowdfunding projekter. Eftersom så mange nye firmaer går ned, er deres investorer stillet over for en høj risiko for at miste deres kapital.

 

Hvorledes Crowdfunding fungerer

Crowdfunding har skabt en mulighed for iværksættere til at rejse hundredvis af eller millioner af kroner fra enhver, som har penge at investere. Crowdfunding leverer et forum for alle med en idé om at kaste sig over det foran ventende investorer. Et af de mere morsomme projekter for at modtage crowdfunding kom fra en person, som ønskede at skabe en ny opskrift på kartoffelsalat. Hans mål for fundraising var $10, men han rejste yderligere $55.000 fra 6.911 personer. Investorer kan vælge mellem hundredvis af projekter og investere så lidt som $10. Crowdfunding hjemmesider genererer indtægter fra en procentdel af de funds, der bliver oprettet.

 

Kickstarter & Indiegogo

Crowdfunding hjemmesider, så som Kickstarter og Indiegogo tiltrækker hundredtusinder af folk, som håber på at investere i det næste store foretagende. I 2018 var crowdfunding for det meste synonym med Kickstarter eftersom det er den største crowdfunding platform, der findes. Efter Kickstarters grundlæggelse i 2009, er mere end 130.000 projekter succesfuldt blevet crowdfundet via hjemmesiden, med mere end $3.5 milliarder involverede hen over alle Kickstarter projekterne. Indiegogo startede, som en crowdfunding hjemmeside, der i begyndelsen udelukkende fokuserede på at rejse penge til uafhængige film, men begyndte at acceptere projekter af enhver kategori efter sin start i 2007.

Indiegogo kan betragtes, som en mindre striks og mere fleksibel platform end Kickstarter, eftersom den giver crowdfunderne kontrol over, hvorvidt de ønsker faste, eller fleksible modeller – dette er sandsynligvis den største forskel mellem de to crowdfundingsplatforme. Kickstarter frigør kun funds, efter at projektet har nået sit funding mål, mens Indiegogo giver deltageren mulighed for at modtage funding, løbende, eller at vælge at vente, indtil han, eller hun når hans, eller hendes målsætning.

Hvad angår deltageren, ville det være lettere og mindre risikabelt at følge en fleksibel funding (dvs. modtage funds, som de fremkommer). Imidlertid må deltagere, ligegyldig hvor mange penge, der bliver rejst, stadigvæk indfri alle løfter, som bliver givet. For en backer er faste fundings mere attraktivt, eftersom det er forbundet med meget mindre risiko.

 

Eksempler på succesfulde crowdfunding spekulationer

Mange af de produkter og firmaer, der er crowdfundet på Kickstarter, blev meget succesfulde og indbringende bestræbelser. For eksempel blev Oculus VR, det amerikanske selskab, som har specialiseret sig i virtuel reality software grundlagt med kapital rejst via hjemmesiden. I 2012 startede grundlæggeren Palmer Luckey en Kickstarter kampagne for at rejse penge til at skabe virtual reality hovedtelefoner designet til videospil til rådighed for udviklere. Kampagnen crowdfundede $2.4 millioner, ti gange så meget, som det oprindelige mål på $250.000. I marts 2014, købte Facebook Oculus VR for $2.3 milliarder i kontanter og aktier.

Et andet eksempel på et selskab, som blev en succes ved hjælp af Kickstarter kampagner, er M3D, et selskab grundlagt af to venner, som fremstillede små 3D printere. David Jones og Michael Armani rejste $3.4 millioner til deres Micro 3D printer på crowdfunding hjemmesiden i 2014. Den lille 3D printer, som fremkommer med en mangfoldighed af holdbare 3D trykfarver, der følger med den, er nu til rådighed i Staples, Amazon, Brookstone og andre store elektronikbutikker i USA og firmaet har stadig salg, der ligger mellem $10 og $15 millioner.

 

Hvad betyder det for investorer?

Mange crowdfundingsprojekter er belønningsbaserede. Investorer vil kunne komme til at deltage i lanceringen af et produkt, eller modtage en gave for deres investering. Nye videospil er en populær crowdfunding investering for spillere, som bliver belønnet med avancerede kopier af spillet.

Lighedsbaseret crowdfunding opnår stigende popularitet, fordi den gør det muligt for opstartsselskaber at rejse penge uden at opgive kontrol til investorer med kapitalen og den tilbyder investorer muligheden for at opnå lighedsposition i projektet.